2015.05.24 • 嚴建平以電郵方式向業界發表「Constitutional Reform Must Move Forward 政改如逆水行舟不進則退」呼籲

政改如「逆水行舟 , 不進則退」

Constitutional Reform must move forward

親愛的業界朋友 Dear colleagues and friends,

After so many rounds of consultations, debates, protests, rallies and even the 79 days of “Street Occupying”, the Government ultimately came up with a proposal on “the method for selecting the Chief Executive by universal suffrage:”, and the whole society is watching for the stately approval by 2/3 of the legislators in the July LegCo meeting.   We have examined the Government’s proposal and have the following observations:

1. The proposal is lawful in that it follows the Basic Law and the 8.31 NPCSC Decision.

​2. The low entry requirement into the first round of selection allows representatives of different political stances to be considered in the second round of selection by the Selection Committee.

3. The proposal enables interest of various sectors of the society, including business, industry, professionals, working class, etc. to be embraced in the selection process and universal suffrage.

4. The proposed method is not an one-off endeavour. There are provisions in the Basic Law allowing future enhancement, such as Clause 7 in Annex 1 of the Basic Law.

We feel that it is not easy to come up with the present proposal, which will be a very significant big step forward for HK’s constitutional development. Any holdup of its movement will disappoint millions of HK people and deprive them of the right of the long awaited universal suffrage. We are worried about further unneccessary delay. In this connection, we request our Legislative Councilors listen to the voice of the people, your voters, and pass Government’s proposal.

經過了漫長艱辛的諮詢,聽到了不同意見的聲音,發生了大大小小的議會争抝、歴盡無數的示威遊行、全港性的簽名運動、眾多的街頭衝突、以至在香港從未發生過79天的大規模街頭「佔領」運動,特區政府終於在4月22日推出了「2017年行政長官普選方案」建議,期待本屆立法會會期完結前,得到三分之二議員通過。 無可置疑,社會各界對政府的建議意見不一。今天香港,要在不同政治的激烈潮流,互相攻擊而產生的漩渦中尋求各方派别共識,肯定是困難重重。 然而,能走到今天這個政制發展關鍵期,是幾代人的努力,和社會各方多年來互諒互讓而來。這成果實在得來不易!

政府提出的行政長官普選方案,我們工程界認為要詳細審視之餘,更應作建設性考慮,本着求大同丶存小異的精神,竭力解诀問題。推動政制向前發展,絕對不能輕言否決!須知道推倒容易,潑水難收。 古語有云「逆水行舟,不進則退」,香港已因為不停的內耗失去了惜日的競爭力,否決今次政改者、激化本地內部矛盾者,定必成香港政制發展的千古罪人,史書定必記上這過程!

「2017年行政長官普選方案」建議在基本法及人大「831」框架下,「提名委員會」將由1200人,按4大界别組成。至於「入閘」成為参選人,須獲提委會最少120人推薦,每名委員只可推薦一名參選人,而每名參選人的提名上限為240名,即有機會產生最少5名至最多10名參選人,目的是降低參選人「入閘」門檻。 至於終極候選人的提名程序,將以「暗票」及可選擇支持多名參選人的方式進行。最終2至3名參選人獲得全體「提委」過半數提名即可「出閘」,讓全港500萬選民以一人一票,簡單多數制選出當選人,並由中央進行任命程序,成為新一屆行政長官。 此實乃香港民主普選歷史的大進步,值得支持。

「提名委員會」設置,除了合乎「831」決定及基本法以外,可以提供機會給行政長官参選人在第一輪篩選中,照顧社會各重要階層,包括工商界、專業界、劳工界等的利益,然後再將篩選出來的行政長官候選人供全港500萬選民選擇。這樣的機制有利於普選出一位能平衡社會各階層 利益的行政長官,減少產生民粹的行政長官的機會。

再者,篩選制度在美、英等民主社會早已有之,亦行之有效,没有什麼不妥之處。真不明白為何社會有人抄作為「不合國際標準」或「假普選」。 從「法、理、情」三方面角度考慮,政府的方案尚算滿意,我們應該接受。 在現階段祇聽到似是而非的批評,說什麼「袋住先」終會變成「袋一世」,但到今天還未看到一些具體的反建議。須知通普選方法是一步一步漸進發展來的。因時丶因地來制宜。 政府目前的建議不會是終極的,随着時間未來特區的選舉制度是會空間優化和改進的地方。基本法附件一,第七條亦已提供修改的憲法上依據,我們又怎能妄信那些「胡說八道」呢!

最讓我們擔心發生的,是立法會不獲三分之二票數而推倒政府方案。在政制發展方面,不能實施行政長官的普選之外,立法會議席全面普選的推行也會受到阻止。在社會穩定方面,既喪失合作良機,各走極端,令社會不同意見團體丶派別加深撕裂。 所以,為了避免無理拉倒而破壞「一國兩制」的實施,在此我們呼籲泛民中的溫和、理性派立法會議員,以大局為重,以全社會建康發展為依歸,求同存異,不但祇慎投自己一票外,更需要向其他泛民同僚,痛陳利害,曉以大義,通過政府方案。 從香港福址着想,我謹此萬二分感謝。

嚴建平工程師 太平紳士

Ir YIM Kin-ping JP

香港建設管理交流中心 主席

Chairman, Hong Kong Project Management Exchange Centre

Leave a Reply